4. RC RALLY ARCTIC 2009 - komentář

4. RC RALLY ARCTIC 2009 otevřela novou sezónu

Českokrumlovský PGD RC RALLY CUP odstartoval již do svého pátého ročníku úvodní soutěží, kterou byla 4. RC RALLY ARCTIC 2009. V kalendáři letošního šampionátu naleznete celkem osm soutěží, které se pojedou na různorodých površích od sněhu a ledu (jako například minulou neděli na 4. RC RALLY ARCTIC 2009) přes trávu, bláto a hlínu, šotolinu po asfalt. Vítěze celého šampionátu budeme znát nejpozději v polovině listopadu, kdy se pojede poslední soutěž. Ale teď již k prvnímu letošnímu závodu.

Na 4. RC RALLY ARCTIC 2009 panovalo opravdu zimní počasí (foto: D.Benych) Populární RC RALLY ARCTIC měla vždy smůlu na pravé zimní počasí, a tak se buď jezdila na suchém povrchu dopravního hřiště v Českém Krumlově nebo na tajícím ledu a sněhu přicházející oblevy ve stejně lokalitě. Letošní ročník byl ale úplně jiný. Největší změnou bylo opuštění tradičního místa dopravního hřiště u DDM a přesun centra soutěže do areálu manipulačních prostor Truhlářství Perník v Domoradicích. Asi tou nejpříjemnější změnou však bylo, že letos konečně vyšlo počasí, a tak se jednalo o pravou soutěž na ledu a sněhu s teplotami vzduchu pod bodem mrazu. Jestli se loňské ročníky daly přirovnat k legendární Rallye Monte Carlo, tak letos je jednoznačné přirovnání ke Švédské Rally (i když tam poslední roky toho sněhu moc nebylo …). Seznam přihlášených jezdců čítal celkem třiatřicet jmen včetně některých nováčků, kteří v Českém Krumlově ještě nestartovali. Na samotný start soutěže se nakonec postavilo šestadvacet jezdců se svými RC speciály. S ohledem na mrazivé zimní počasí bylo v harmonogramu soutěže celkem sedm měřených úseků.

Občas se na trati objevila ledová plotna a ne každý závodník jí ustál v pořádku (foto: D.Benych) Hned první rychlostní zkouška, která časem vítěze přes tři a půl minuty naznačila, že na této soutěži to nebude procházka růžovým sadem. Chybu udělal ten, kdo kvůli citlivějšímu ovládání vysílačky sundal před startem rukavice, protože v cíli přemýšlel, jestli ještě zmrzlé a brnící prsty má smysl oživovat nebo se radši uchýlit k jejich amputaci (pokud neupadly sami …). Záchranou se stala novinka na letošních závodech a to pojízdný bufet, ve kterém plynomet udržoval přijatelnou teplotu za které zmrzlé prsty postupně ožívaly. Když už jsme u bufetu, tomu se věnoval ředitel soutěže Pepa Dufek a musí se uznat, že byl provozován na profesionální úrovni a poskytoval skvělé služby! Už se těším na další závody, kde bufet nebude chybět. Pojďme ale závodit. První sekci dvou rychlostních zkoušek (byl zachován stejný systém rychlostních zkoušek, kdy se jede erzeta nejdříve jedním směrem a pak hned druhým) vyhrál Frantin Doležal s Mitsubishi Lancer WRC. V těsném závěsu za ním se držel Tomáš Lovčík s Fiatem Grande Punto S2000 a na třetím místě Dejv Mišálko rovněž s vozem Mitsubishi Lancer WRC. Čtvrté místo a zároveň vedoucí pozici ve skupině N držel Tomáš Moravec, který představil nový vůz Subaru Impreza WRC. Až páté místo v tu chvíli patřilo loňskému šampiónu Radku Pavlišovi s Hondou Civic VTi. Nespokojenost s jízdními vlastnostmi jeho vozu se projevila hrubým zacházením se samotným vozem, který absolvoval cestu z cíle rychlostní zkoušky do servisního areálu chvíli po střeše, chvíli vzduchem, chvíli smykem (do smyku se ale nedostal vlastní vinou), ale i tak to na voze nezanechalo žádných následků a mohl v soutěži pokračovat.

Po druhé sekci měřených úseků se do čela díky vítězství na čtvrté rychlostní zkoušce dostal Tomáš Lovčík a odsunul tak dosud vedoucího Frantina Doležala na stříbrnou pozici. Na třetí místo se postupně propracoval Radek Pavliš. Čelo skupiny N stále okupoval Tomáš Moravec a uzavíraly se sázky, jestli vydrží až do cíle. Zrádnost kluzkého povrchu dokonale prověřilo několik jezdců upadnutím, ale vše se naštěstí obešlo bez jakéhokoliv zranění. Mrazivé teploty také dokonale prověřily stav akumulátorů a PGD RC sport, který byl proslulý tím, že mu energie chybí i v létě (vždy následovala bouřlivá diskuze mezi samotnými členy, kdo že ty akumulátory nabíjel) nemusel žádné také problémy řešit. Jediným větším problémem, který jsem zaznamenal bylo, že Škoda Felicia Kit Car Radka Galka dorazila do cíle jedné z rychlostních zkoušek s upadlým zadním kolem, ale protože se jednalo o vůz s poháněnou jen přední nápravou, tak to neznamenalo velký problém.

Novinkou letošního šampionátu je pojízdný bufet (foto: D.Benych) Po páté a šesté erzetě jedoucí se stále na sněhu a ledu a za neutuchajícího mrazivého počasí se na čele průběžného pořadí stále držel Tomáš Lovčík s Fiatem Grande Punto S2000, který dokazoval, že nákup nového podvozku X-Ray byl krokem tím správným směrem. Nádherný souboj o první místo dokumentovala jen zhruba čtyřsekundová ztráta druhého jezdce v průběžném pořadí, kterým byl Frantin Doležal s vozem Mitsubishi Lancer WRC. Třetí průběžnou pozici kontroloval Radek Pavliš s Hondou Civic VTi. Ve startovním poli došlo také k zajímavému přestupu. Radek Perník, který je hlavním promotérem českokrumlovského šampionátu, po letech znovu obnovil svůj tým Hobl Motorsport a nestartoval tak pod hlavičkou PGD RC sport týmu. Plánované rozhodnutí, které mělo přijít až na druhé soutěži šampionátu muselo být urychleno, protože pravidla letošního šampionátu nedovolují startovat v průběhu sezony ve dvou různých týmech.

Závěrečná rychlostní zkouška už nezměnila pořadí na čele soutěže, a tak se absolutním vítězem prvního letošního závodu stal Tomáš Lovčík s Fiatem Grande Punto S2000. S necelými devíti sekundami ztráty dojel na druhém místě Frantin Doležal s Mitsubishi Lancer WRC, který zároveň opanoval hodnocení seniorů. Třetí místo patří Radku Pavlišovi s Hondou Civic VTi, který si připsal k vítěznému času téměř jednu minutu ztráty. Jelikož všichni jezdci startovali na vozech skupiny A, tak pořadí v této skupině je stejné jako pořadí absolutní. Skupinu N vedl od začátku až do cíle Tomáš Moravec se Subaru Impreza WRC a stal se tak zaslouženě jejím vítězem. Druhé místo v hodnocení skupiny N získal Tomáš Hejna s Citroënem Xsara WRC a třetí místo obsadil František Slad s Fiatem Grande Punto S2000. Vítězem juniorské kategorie se stal Dejv Mišálko s Mitsubishi Lancer WRC, druhé místo obsadil Petr Jaroš ml. s Peugeotem 307 WRC a třetí místo si odvezl Martin Kraus ml. s Mitsubishi Lancer EVO IX. Na startu, a také v cíli se sešly i vozy kategorie F2. Vítězem se stal Michal Nodes s Hondou Civic VTi, druhé místo obsadil Petr Tichý se Suzuki Swift S1600 a třetí Radek Galko se Škodou Felicia Kit Car. Asi největším smolařem 4. RC RALLY ARCTIC 2009 se stal Jiří Fazekaš s Fiatem Grande Punto S2000, který byl po celou dobu soutěže sužován technickými problémy jeho vozu, aby se mu auto na poslední rychlostní zkoušce zastavilo úplně. Jelikož nedokončil poslední měřený úsek a nedojel vlastní silou do uzavřeného parkoviště, byl nakonec ze soutěže podle pravidel vyloučen.

Pravá zimní RC RALLY ARCTIC se povedla a už se můžeme těšit na další soutěž šampionátu, která startuje na konci února. Sledujte naše internetové stránky!


Dalibor Benych
dalin@centrum.cz

[Zpět]