4. RC PIT BULL FOREST RALLY 2009 - komentář

O celkovém vítězi rozhodla poslední rychlostní zkouška!

Další soutěží českokrumlovského PGD RC CUPu 2009 byla již 4. RC PIT BULL FOREST RALLY 2009. Jako pořadatelé této soutěže se představili členové Pit Bull RC Rally teamu a je třeba dodat, že role pořadatelů se zhostili víc než dobře. Pěkně připravenou rally ale ještě před svým startem ohrožovalo počasí, protože v sobotu se nad Českým Krumlovem přehnala velká bouřka doprovázená opravdu vydatným dešťovým přívalem. Ale jak jsme se kdysi učili ve škole (tedy někteří ze soutěžících se to ještě snad učit budou), tak les je zásobárnou vody, to znamená, že i velká voda se do lesa „vcucla“ a při samotných závodech povrch rychlostních zkoušek nenarušovala. V neděli naštěstí panovalo počasí bez deště. Na všechny soutěžící čekalo celkem osm měřených úseků. Když už jsme u soutěžících, tak počet přihlášených vyrovnal rekord z loňského roku, protože do závodu odstartovalo celkem pětatřicet jezdců. V oficiální výsledkové listině se ale nachází o tři jezdce méně? Na tuto situaci je ale snadná odpověď, protože nejmladší účastníci závodu (byli celkem tři) jeli svou soutěž se zkrácenými rychlostními zkouškami a nebyli započítáváni do oficiálního pořadí. Když se vysloví slovo FOREST, tak se tábor soutěžící většinou rozdělí jen na dvě skupiny. Jedna skupina tuto soutěž miluje a druhá ho nenávidí … Specifický povrch rychlostních zkoušek, který vede lesnatým terénem je doplněný spoustou vystouplých kořenů a kamenů. Potom není nouze o krizové situace nejen u soutěžních vozů, ale také u jezdců (o tom by mohl vyprávět Jiří Fazekaš, který měkkost lesního povrchu vyzkoušel na vlastní kůži). Na startu se objevilo také pár rychlých jezdců z několika koutů České republiky, kteří se pravidelně PGD RC RALLY CUPu neúčastní. Pojďme ale již na start soutěže, respektive cíl druhé rychlostní zkoušky.

Na startu se sešlo celkem pětatřicet startujících, čímž se vyrovnal loňský rekord (foto: M.Kraus) Po dvou odjetých měřených úsecích se v čele soutěže usadil David Broučil s Peugeotem 307 WRC, který vévodil absolutnímu pořadí, pořadí ve skupině A a také kategorii juniorů. Druhé místo a necelé dvě sekundy ztráty patřily Frantinu Doležalovi, jedoucímu s Mitsubishi Lancer WRC, který byl naopak nejrychlejším seniorem. Tomáši Lovčíkovi s Fiatem Grande Punto S2000 po vyhrané úvodní rychlostní zkoušce patřilo až místo třetí se ztrátou necelých čtyř sekund na prvního, ale byl dosavadním nejrychlejším domácím jezdcem. Nejrychlejším pilotem ve skupině N byl zatím Tomáš Moravec se Subaru Impreza N12B, druhým pak Lukáš Kohout s letitým Citroënem Xsara WRC a třetí Tomáš Hejna se stejným vozem. Nejrychlejším „dvoukolkářem“ byl ředitel závodu Petr Tichý s vozem Suzuki Swift S1600. Tyto dvě první rychlostní zkoušky byly zpestřeny také šotolinovo-asfaltovým úsekem, který trochu komplikoval správný výběr pneumatik. Již od prvních metrů 4. RC PIT BULL FOREST RALLY 2009 provázely technické problémy Lumíra Pendla s vozem Mitsubishi Lancer EVO, který nakonec musel ze závodu odstoupit.

Další dva měřené úseky se již jely komplet „na jehličí“ a situace vítězných pilotů na rychlostních zkouškách se opakovala z prvních dvou erzet. Třetí měřený úsek vyhrál Tomáš Lovčík a čtvrtou rychlostní zkoušku nejrychleji prolétl David Broučil. V celkovém pořadí se na prvních dvou místech také nic nezměnilo. Změnu zaznamenala až bronzová příčka, kam se po dvojici pěkných časů probojoval Petr Pavlát s Toyotou Celica GT-Four. Na vedoucího jezdce ztrácel necelých dvanáct vteřin. O vedoucí příčku ve skupině N sváděli tuhý boj Tomáš Moravec s Lukášem Kohoutem, úspěšnější byl první jmenovaný. Ze třetího místa v hodnocení skupiny N sledoval své rivaly Tomáš Hejna. Na dvanáctém místě absolutně se pohyboval první vůz skupiny F2, kterým byla Suzuki Swift S1600 Petra Tichého. Kategorii juniorů stejně jako pořadí v absolutní klasifikaci dominoval David Broučil, druhý byl Dejv Mišálko a třetí Pavel Skoupý.

Povrch rychlostních zkoušek tvořilo například uježděné jehličí. (foto: M.Kraus) Pátou rychlostní zkoušku vyhrál Tomáš Lovčík s Fiatem Grande Punto S2000 a dostal se tak do celkového vedení. Jeho největší soupeř o vítězství David Broučil zajel s Peugeotem 307 WRC až třetí čas, a to znamenalo propad na druhou příčku v celkovém pořadí. Na šestém měřeném úseku byl ale David Broučil opět nejrychlejší a rychlostní zkoušku vyhrál, ale více než dvě vteřiny ho stále dělily od vedoucí pozice. Tento nicotný časový rozestup sliboval na posledních dvou rychlostních zkouškách velice napínavý souboj o celkové vítězství. Třetí byl stále po šestém měřeném úseku Petr Pavlát. Souboj o nejrychlejšího muže skupiny N vyzníval příznivěji pro Tomáše Moravce, s nepatrnou časovou ztrátou druhý byl Lukáš Kohout a třetí místo patřilo Tomáši Hejnovi. „Dvoukolky“ měly v tu dobu nejrychlejšího Petra Tichého, za ním následovali Radek Galko a Tomáš Tichý. Ve skupině juniorů ke změnám nedošlo.

Sedmý měřený úsek prolétl nejrychleji Frantin Doležal s Mitsubishi Lancer WRC. Druhé místo obsadil David Broučil, který se tak dostal v předposlední zkoušce závodu do vedení. Na tomto měřeném testu třetí Tomáš Lovčík sice o celkové vedení přišel, ale jeho ztráta na vedoucího jezdce byla před poslední rychlostní zkouškou pouhých 0,80 vteřiny! Poslední rychlostní zkouška slibovala veliké drama a nikdo nevěděl, kdo se stane celkovým vítězem 4. RC PIT BULL FOREST RALLY 2009. V ostatních kategoriích ke změnám nedošlo, tak se můžeme hned podívat, jak to celé dopadlo.

Tomáš Lovčík přišel penalizací o celkové vítězství (foto: M.Kraus) A v závěrečné rychlostní zkoušce se rozhodlo celkem rychle, protože první na trati byl Tomáš Lovčík. Ale … Při průjezdu fotobuňkou došlo u jeho Fiatu Grande Punto S2000 ke kontaktu s bránou, na které je umístěna fotobuňka časomíry, a to znamenalo podle řádů penalizaci deseti vteřin. Jeho největší rival David Broučil s Peugeotem 307 WRC si byl tohoto náskoku zřejmě vědom a pokud by neudělal nějakou fatální chybu, mohl se z vítězství radovat on. Žádnou chybu nakonec neudělal, prolétl cílem posledního měřeného testu nejrychleji (počítáno včetně penalizace deseti sekund u Tomáše Lovčíka) a stal se tak zaslouženě absolutním vítězem 4. RC PIT BULL FOREST RALLY 2009. Zajímavá je i celková ztráta druhého Tomáše Lovčíka, která činila 9,30 vteřiny. Co to znamená? Znamená to jen to, že kdyby v poslední rychlostní zkoušce nedošlo ke kontaktu s časomírou, tak by se celkovým vítězem o pouhých 0,70 sekundy stal právě on. No ale na kdyby se nehraje ani se na ně historie neptá, takže jdeme na další místa. Třetí celkově dojel Petr Pavlát s Toyotou Celica GT-Four. Pořadí absolutně je nachlup stejné s tím ve skupině A, tak ho nebudu již dále rozebírat. Co skupina N? Jejím vítězem se stal Tomáš Moravec se Subaru Impreza N12B. Jeho ztráta na nejrychlejší speciál skupiny A byla něco přes dvě a půl minuty. Druhé místo vybojoval Lukáš Kohout s Citroënem Xsara WRC a na třetím místě se umístil Tomáš Hejna rovněž s vozem značky citroën. Další skupinou, která má vlastní hodnocení, je skupina F2. Nejrychlejším vozem s jen jednou poháněnou nápravou se stal Petr Tichý, jenž řídil Suzuki Swift S1600. Druhé místo patřilo Radku Galkovi s Citroënem Saxo KitCar a třetí místo obsadil Tomáš Tichý s Mini Cooperem S. Nejrychlejší jezdec David Broučil, o kterém již byla řeč, se stal zároveň vítězem hodnocení skupiny Junior. Druhým juniorským závodníkem byl Dejv Mišálko s Mitsubishi Lancer WRC a třetí Pavel Skoupý se Škodou Octavia WRC Evo 3. V kategorie seniorů došlo při vyhlašování vítězů k malé chybičce, protože nejrychlejším seniorským závodníkem se stal Petr Pavlát s Toyotou Celica GT-Four. Na druhém místě byl klasifikován Frantin Doležal s Mitsubishi Lancer WRC a na třetím místě dojel Jan Fazekaš s Lancii Delta HF Integrale.

Svůj samostatný závod jeli také „minijunioři“, kteří ač měli některé rychlostní zkoušky zkrácené, na trati se byli jako jejich velcí kolegové. Nejrychlejším „prckem“ se stal Petřík Tichý s Lancii Delta HF Integrale, druhý skončil Honzík Benych s Mercedesem Benz 190E rally a na třetím místě skončil Honzík Lauko junior s Mitsubishi Lancer EVO VII. Třeba z těchto malých závodníků časem vyrostou jezdci, kteří budou bojovat o body v absolutním pořadí. Na to si ale ještě budeme muset chvíli počkat. Co dodat? Forest se povedl, počasí nám přálo, o občerstvení bylo tradičně skvěle postaráno, tak se můžeme těšit na některý z dalších ročníků. Zvláštní obdiv si zasloužil Martin Kraus, který se během závodu při údržbě svého speciálu poranil, byl odvezen do českokrumlovské nemocnice, kde mu na prst chirurg přidělal tři stehy, stihl se vrátit a samotnou soutěž ještě dokončit! Klobouk dolů.

Další soutěží bude 7. – 8. srpna 2009 5. RC RALLY TROPIC, která bude tradičně vrcholem sezóny. Jako jediná se pojede dva dny, a proto bude vyžadováno osvětlení závodního vozu. Do startu zbývají ještě skoro dva měsíce, tudíž pro každého dost času se na tuto soutěž připravit.


Dalibor Benych
dalin@centrum.cz

[Zpět]