5. RC RALLY PGD TROPIC 2009 - komentář

Vrcholem letošní sezóny byla 5. RC RALLY PGD TROPIC 2009

Letošní českokrumlovský šampionát rádiem řízených modelů je již dávno ve své druhé polovině, ale teprve nyní přišlo vyvrcholení celé sezóny! Další soutěží totiž byla 5. RC RALLY PGD TROPIC 2009, která je každoročně považována za vrchol celé sezóny. Právem je pro spoustu nejen českokrumlovských RC modelářů pojmem, který lze postavit na stejnou úroveň jako Rallye Monte Carlo ve světě automobilových závodů nebo 24 hodin Le Mans v okruhovém závodění. Letošní ročník se konal opět jako dvoudenní, když na přihlášené soutěžící čekalo celkem deset rychlostních zkoušek. Tři z nich se jely v pátek za tmy a zbylých sedm měřených úseků čekalo na soutěžící během sobotní etapy. Jelikož se páteční „erzety“ jely za tmy, bylo povinnou výbavou všech modelů patřičné osvětlení, které bylo důsledně kontrolováno během technických přejímek. Velkou změnou byl také systém startování do rychlostních zkoušek. Vše se přiblížilo klasickým a skutečným automobilovým soutěžím, protože byl nastaven oficiální čas soutěže a startovací zařízení nemilosrdně odpočítávalo každému jezdci jeho start do rychlostní zkoušky. Na startovací zařízení byl připojen také semafor, který startujícího jezdce informoval o průběhu startovací procedury. Lokalita závodu zůstala také nezměněna a jelo se v areálu manipulačního skladu firmy Truhlářství Perník. Na start se postavilo celkem devětadvacet závodníků plus šest mini juniorů, kteří jeli svůj vložený závod se zkrácenými rychlostními zkouškami. Počasí tradičně vynikající, během soutěže panovalo suché a teplé počasí, v „Pepe“ bufetu se točilo výborné pivo, skvělá nálada, co víc si přát …

Zaplněné ÚP před startem (foto: M.Kraus) Jak již bylo uvedeno, v pátek byly na programu tři rychlostní zkoušky, z nichž druhá i třetí se jela za tmy se světly. V této první etapě nenašel přemožitele Tomáš Lovčík a jeho Fiat Grande Punto S2000 byl nejrychlejší na všech pátečních úsecích. Po první etapě se na druhém místě držel Frantin Doležal s Mitsubishi Lancer WRC 05, ale na vedoucího jezdce ztrácel již čtyřiadvacet vteřin. Loňskému šampiónu Radku Pavlišovi startujícímu s Hondou Civic Vti patřila třetí průběžná pozice a na nejrychlejšího jezdce ztrácel skoro půlminutu. Tyto výsledky v absolutním pořadí bylo totožné s tím ve skupině A. Nejrychlejším vozem skupiny N byl Tomáš Moravec se Subaru Impreza WRC S12b, který se pohyboval na šestém místě absolutně. Druhým nejrychlejším „enkařem“ byl s Citroënem Xsara WRC Tomáš Hejna a na třetím místě v hodnocení skupiny N se pohyboval Dalibor Benych st. s BMW M3, kterému ale v absolutním pořadí patřila až sedmnáctá pozice. Překvapivě rychlá byla na tvrdém šotolinovém povrchu kategorie F2 (vozy s jednou poháněnou nápravou), které vévodil Tomáš Rotšédl s Mini Cooperem S. V absolutním pořadí tomuto vozu patřila celková osmá pozice po odjetí první etapy soutěže. Druhou nejrychlejší „dvoukolkou“ byla Suzuki Swift S1600 řízená Petrem Tichým a na třetím místě exotické Subaru Impreza WRC08 řízené Radkem Galkem. Zní to hodně divně, ale tento vůz byl zřejmě vyroben pro nějaký rozvojový rallye šampionát, protože přišel o pohon zadní nápravy … A pak že není na světe krize :-). Nejrychlejším seniorem byl absolutně druhý Frantin Doležal, naopak nejrychlejším juniorem Martin Kraus ml. V hodnocení „prcků“, kteří jeli v pátek pouhou jednu rychlostní zkoušku (nevím proč tak málo, když už bylo po Večerníčku :-)) byl ve vedení Petřík Tichý s legendární Škodou 130 RS. Soutěžní vozy nemusely jako loni do uzamčeného „parc ferme“, na případný servis tedy soutěžící měli celou noc.

Tomáš Lovčík s Fiatem Grande Punto S2000 byl na deseti rychlostních zkouškách nejrychlejší. (foto: M.Kraus) Sobotní etapa se probudila do nádherného slunečného dne a start čtvrté rychlostní zkoušky byl naplánován na devátou hodinu. Žádné překvapení na čele se nekonalo a Tomáš Lovčík vítězil v jedné rychlostní zkoušce za druhou a upevňoval si tak své dosavadní vedoucí postavení v absolutní klasifikaci. V poslední rychlostní zkoušce byl sice překonán Radkem Pavlišem, ale to již nemohlo nic změnit na tom, že se Tomáš Lovčík s Fiatem Grande Punto S2000 stal po zásluze absolutním vítězem 5. RC RALLY PGD TROPIC 2009. O to zajímavější bylo ale sledovat boj o stříbrnou pozici. Po první etapě třetí Radek Pavliš s hondou zajel sérii druhých časů, aby se po absolvování šestého měřeného úseku konečně dostal na stříbrnou pozici, a tak odsunul Frantina Doležala na bronzový stupínek. Do konce závodu již tuto stříbrnou pozici neopustil a s Hondou Civic Vti si dojel pro druhé místo v absolutním pořadí. Na vítězného „Evžena“ ztratil jedenapadesát vteřin. Třetí místo absolutně patří Frantinovi Doležalovi s Mitsubishi Lancer WRC 05. Toto absolutní pořadí je shodné s tím ve skupině A, proto se jím nebudeme podrobně zabývat. Ve skupině N se v průběhu druhé etapy neměnilo pořadí na prvním a druhém místě. První místo si profesorským výkonem vyjel Tomáš Moravec se Subaru Impreza WRC S12b. Se skoro dvouminutovou ztrátou zaviněnou také vyvráceným kolem na jedné z erzet si pro stříbrnou medaily dojel Tomáš Hejna s Citroënem Xsara WRC. Zajímavější bylo sledovat boj o třetí místo ve skupině N. Hned na úvodní sobotní rychlostní zkoušce se na třetí místo v této skupině dostal Martin Rada s Toyotou Celica GT. Bronzovou pozici hájil až do šesté rychlostní zkoušky, kdy vinou poruchy na svém voze nedorazil do cíle měřeného rychlostního testu a byl mu přidělen náhradní čas. Na třetí místo se tedy opět posunul Dalibor Benych st. s BMW M3 a rozdíl zhruba dvaceti vteřin měl při vyrovnaném souboji stačit na uhájení bronzové pozice. Jenže při absolvování poslední rychlostní zkoušky se Dalibor Benych st. netrefil na můstek na trati a o betonový kraj vylomil levé přední kolo. Do cíle posledního měřeného úseku sice již nebylo tak daleko, ale šmajdavá jízda po třech kolech znamenala půlminutovou ztrátu na Martina Radu, který se tak se svou Toyotou Celica GT stal třetím nejrychlejším jezdcem v hodnocení skupiny N. Další skupinou byly „dvoukolky“. Oproti první etapě taktéž nedošlo k žádné změně a z vítězství se radoval Tomáš Rotšédl s Mini Cooperem S, na druhém místě skončil se Suzuki Swift S1600 Petr Tichý a na třetím místě se umístil Radek Galko se Subaru Impreza WRC. Skupinu seniorů vyhrál Frantin Doležal a odvezl si tak opět nejvíce diplomů, druhé místo patří Janu Fazekašovi s nádhernou Lancii Delta HF Integrale. Naopak kategorii juniorů opanoval Martin Kraus ml. s Mitsubishi Lancer EVO VII, druhý nejrychlejší byl Pavel Skoupý se Škodou Octavia WRC Evo3 a na třetím místě se umístil Michal Dvořák s Toyotou Celica GT. Asi jezdcem, který měl během závodů nejvíce technických problémů byl Jiří Fazekaš, který představil další historický skvost v podobě Lancie Delty HF Integrale. Skoro po každé dopolední ať už dojeté nebo nedojeté soutěži řešil problémy s motorem, regulátorem a podobnými součástmi svého vozu. Holt provoz historického vozu je vždy loterií. A na závěr jak dopadla kategorie Superjunior? Z absolutního vítězství v této kategorii se radoval Jan Benych jedoucí s vozem Mercedes Benz 190E Rally. S půlminutovým zpožděním dorazil do cíle Petřík Tichý se Škodou 130 RS a na třetím místě do cíle dojel Tomáš Rotšédl ml. se Škodou Fabia WRC.

Radek Perník hravě zastoupil Arnolda Schwarzeneggera ... (foto: M.Kraus) Po skončení závodu se konalo slavnostní vyhlášení výsledků s dekorováním na stupních vítězů. Poté se část jezdců vydala k domovu, ostatní zůstali, protože následovala volná zábava a po jedenadvacáté hodině 5. RC RALLY PGD TROPIC 2009 zakončil slavnostní ohňostroj. Po tomto ukončení ale volná zábava pokračovala dále a bylo čím dál veseleji …

Další soutěží bude za necelé dva měsíce 1. RC Rally Strakonice, která se jako jediná nepojede na území českokrumlovského okresu.


Dalibor Benych
dalin@centrum.cz

[Zpět]