1. RC RALLY Strakonice 2009 - komentář

Předposlední soutěží letošního PGD RC RALLY CUPu byla 1. RC RALLY Strakonice 2009

Předposlední závod letošního ročníku českokrumlovského šampionátu je již minulost. Závod se tentokrát odjel v dalekých Strakonicích, kde v místní skládce horniny, štěrku či starého asfaltu bylo pro jezdce připraveno 10 RZ. Díky své poloze se očekával příjezd jezdců i z jiných šampionátů. Již podle přihlášek se toto očekávání potvrdilo, svoji účast pořadateli soutěže přislíbilo mnoho posádek jezdící plzeňský šampionát, v čele se zkušeným Petrem Kupilíkem, či táborský Tomáš Šeňa. Po rekordně teplé středě a čtvrtku se sobotní ráno probudilo do velmi deštivého dne, a všichni byli zvědaví jak bude vypadat povrch všech připravených RZ. Po příjezdu na místo se počasí naštěstí umoudřilo a přestalo pomalu pršet úplně, až se v průběhu dopoledne ukázalo na obloze dokonce i slunce. I přes deštivé ranní počasí se na start postavilo 30 jezdců a poprvé v sezoně startovaly dokonce dvě ženské posádky. Technickou přejímkou prošlo všech 30 speciálů a mohly být předány do UP. Při přivítání si ředitel závodu Radek Pavliš pohrál s nervy všech zúčastněných, když oznámil, že v 7 RZ se pojede místo závodu Rally závod do vrchu a bude se muset vyjet několika metrový svah z navezené hlíny. Jak se do budoucna ukázalo byl to pouze takový malý vtípek, ale je pravda že o diskusi bylo díky tomuto vtípku postaráno.

Tomáš Lovčík hned od začátku ukazoval, kdo bude ve Strakonicích nejrychlejší. (foto: M.Kraus) Díky deštivému počasí byl pro většinu jezdců veliký oříšek jaké zvolit obutí svých speciálů. Hned 1. RZ ukázala, že někteří volili dobře a naopak někteří udělali chybu, kterou pak museli celý závod dohánět. V úvodní dvojici RZ všem ukázal lídr dosavadního průběhu Tomáš Lovčík s vozem Fiat Grande Punto S2000 že si hodlá v domácím závodě zajistit vítězství v letošním ročníku. Jeho smrtelného tempa se dokázal držet pouze Frantin Doležal s vozem Mitsubishi Lancer WRC, který ztrácel na Tomáše po dvou RZ 13 s a na třetím místě byl Radek Pavliš, který ztrácel na Tomáše již více jak třičtvrtě minuty a podle průběhu bylo všem jasné, že Tomáše může o vítězství v letošním ročníku připravit pouze technická závada, či nějaká těžká havárie. Ve skupině N vyhrál úvodní RZ Martin Rada, který se po svém přestupu k týmu Toyota stále seznamuje se svým vozem Toyota Celica 4WD, a podle dosavadních výsledků všem ukazuje že mu přestup jednoznačně pomohl. Druhou RZ vyhrál jakou svou premiérovou vyhranou RZ ve skupin N Jiří Hadrava s vozem Subaru Impreza WRC08. Tito dva jezdci se přetahovali o vedení, ze třetího místa je v klidu sledoval Tomáš Hejna s vozem Citroen Xsara WRC a až na 4. místě ve skupině a 17. celkově byl lídr skupiny N Tomáš Moravec, ale i tento výsledek mu stačil k zajištění vítězství v této skupině. Asi nejhorší podmínky měli jezdci skupiny F2, pro jejíž speciály byl těžký bahnitý povrh opravdový oříšek. Další kdo si mohl pojistit své vítězství ve skupině byl Petr Tichý s vozem Suzuki Swift S1600. Petr se po úvodních RZ ujal vedení své skupiny, a jasně všem ujížděl, za ním se držel Radek Galko pronásledovaný Michalem Nodesem. Mezi juniory zatím kraloval Martin Kraus ml., když jeho konkurent Dejv Mišálko měl smůlu a hned v 1. RZ měl problémy s motorem a dojel až na chvostu startovního pole.

Třetí a čtvrtá RZ se jeli již na suché trati a od speciálů se začínalo pěkně prášit, asi nejlepší divácké místo byla sestava šestí skoků, kde někteří jezdci létali opravdu hodně vysoko a daleko. Po této dávce RZ se stále na čele držel Tomáš Lovčík, pronásledovaný Frantinem Doležalem a Radkem Pavlišem. Radek ukázal, že se nechce vzdát „jedničky“ na svém speciálu a vítězstvím ve 4. RZ malinko stáhl náskok Tomáše a Frantina. Ve skupině N se stále přetahovali Jirka s Martinem o každou sekundu, každý získal v této dvojici RZ po jednom vítězství a dál ujížděli zbytku startovního pole s motory skupiny N, Třetí byl stále Tomáš Hejna, ale Tomáš Moravec se zlepšoval minutu od minuty, a bylo jasně vidět, že chce na bednu i v tomto závodě. Ve skupině F2 stále vedl Petr Tichý, když se mu tolik nedařilo a nevyhrál ani jednu z těchto dvou RZ, pronásledoval ho Radek Galko s vozem Citroen Saxo Kit Car a Tomáš Tichý, který po minulém závodě kde poprvé bodoval v celkovém pořadí prokazuje stále rostoucí formu. Ve skupině junior se do vedení dostal již Dejv Mišálko před Martina Krause ml.

O skoky nebyla opravdu nouze! (foto: M.Kraus) Okolo poledne již svítilo chvilkami i sluníčko, a jezdci se stavěli na start další etapy závodu. Obě RZ vyhrál opět Tomáš Lovčík, který utekl dvojici pronásledovatelů mezi nimiž byly Frantin Doležal a Radek Pavliš. Na 4. místo se již propracoval plzeňský lídr Petr Kupilík. Ve skupině N se do čela dostal Jiří Hadrava již s větším náskokem, který získal hlavně díky chybě mechaniků u týmu Toyota, kteří natankovali Martinovi málo benzínu na 6. RZ a Martin dojel 6.RZ na volnoběh výletním tempem. Na třetím místě se držel stále Tomáš Hejna, který byl pod tlakem stále se zlepšujícího Tomáše Moravce. Ve skupině F2 byl hlavním smolařem Tomáš Tichý, kterému metr před cílem vypadl šroubek z předního ramene, a také poloosa. Sportovně si stoupl ke krajnici a nechal si dát NČ, nesnažil se auto do cíle ten metr dokopat. Ve vedení byl stále Petr Tichý, když se mu opět nepovedlo vyhrát žádnou RZ, na druhé místo se svou vyrovnanou jízdou dostal Zdeněk Novák, který jede s vozem Škoda 130RS a na třetím místě byl Michal Nodes, který vyhrál obě RZ v této etapě. Ve skupině junior i nadále kraloval Dejv Mišálko. Mezi ženskými posádkami byla nejrychlejší Eliška Brabcová s vozem Suzuki SX4 WRC, která se držela zbytku startovního pole a na svojí konkurentku měla náskok již více než 15 minut.

V předchozích RZ měl vítěz vždy čas okolo 4 minut a když traťový komisař Pavel Lovčík přišel s tím, že předposlední etapa bude spojením všech připravených úseků, tak většina mechaniků doplňovala palivo do svých speciálů a piloti se zatím občerstvovali u bufetu skvělého kuchaře Pepy. Po této předposlední etapě se ve vedení stále držel Tomáš Lovčík, před Frantinem Doležalem a Radkem Pavlišem. Ve skupině N byl ve vedení stále výborný Jiří Hadrava před Martinem Radou a na třetí místo se již propracoval Tomáš Moravec, hlavně díky NČ Tomáše Hejny, který nezvládl jízdu pod tlakem a o kámen u trati zasekl přední kolo a rozlomil unašeč. Skupinu F2 stále vedl Petr Tichý, před Zdeňkem Novákem a stále zrychlujícím Michalem Nodesem, který vyhrál další svou RZ a ztrácel na Zdeňka pouhé 4 s. Ve skupině junior i nadále vedl Dejv Mišálko, před Martinem Krausem ml. a na třetím místě byl junior Pavel Skoupý.

Po závodech se již slavily tituly v jednotlivých kategoriích. (foto: M.Kraus) Když se jezdci stavěli na start poslední etapy, začala se obloha opět zatahovat, a všichni se báli že se bude opakovat ranní přeháňka, tyto obavy se naštěstí nepotvrdily, a závod se dojel již na suchém povrchu. Obě poslední RZ vyhrál Tomáš Lovčík a zajistil své třetí vítězství v letošní sezoně, na druhém místě dojel Frantin Doležal a jako třetí dojel Radek Pavliš. Na neoblíbeném 4. místě dojel Petr Kupilík a 5. byl plzeňák Milan Široký, jejich ztráta na Tomáše byla 3 a půl minuty, respektive 4 minuty. Ve skupině N se svého premiérového vítězství dočkal Jiří Hadrava, který prokazuje výbornou formu, a všem ukazuje, že příští rok se bude pohybovat hodně vysoko. Na druhém místě dojel Martin Rada, který tak po přestupu do nového týmu, stál v každém závodě na stupních vítězů. Až jako třetí dojel lídr skupiny Tomáš Moravec. Ve skupině F2 se děly věci. 9. RZ vyhrál Petr Tichý a upevnil si tak vedení, na druhém místě byl již Michal Nodes a na třetí se propadl Zdeněk Novák. Toto pořadí platilo po 9. RZ a rozdíl mezi jezdci byl 0,3s. V poslední 10. RZ měl však Michal Nodes technický problém a byl předjet nejenom Zdeňkem, ale na třetí místo se před něj dostal také Tomáš Tichý. Takže konečné pořadí ve skupině F2 bylo následující, vyhrál jasný lídr Petr Tichý, před Zdeňkem Novákem, pro kterého to byl životní úspěch a třetí byl nakonec Tomáš Tichý. Skupinu junior vyhrál Dejv Mišálko, před Martinem Krausem ml. a Pavlem Skoupým. V ženách se radovala Eliška Brabcová, která sice na začátku poslední RZ urazila o skálu kolo, ale protože chtěla soutěž dokončit, jela celou poslední RZ po 3 kolech, za ní byla Hanka Tomková, kterou bohužel celou soutěž doprovázeli technické problémy.

Předposlední závod je tedy za námi, vítězové všech skupin jsou již jasní, stejně tak jako je jasný vítěz celého šampionátu, ale i přesto bude mít poslední závod náboj. V žádné skupině není totiž umístění za prvním jisté a asi největší boj se dá očekávat ve skupině F2, kde mají Michal Nodes a Tomáš Tichý shodně 84 bodů a budou spolu tedy bojovat o celkové třetí místo. A každý jezdec se bude snažit ještě vylepšit své postavení v absolutním pořadí, či bude chtít získat svoje první letošní body. Když se člověk podívá z okna, určitě si říká, zda se poslední závod odjede jako třetí v sezoně na sněhu, nebo zda bude sucho. To se musíme nechat všichni překvapit, a počkat do 14. listopadu, kdy zakončí letošní sezonu 2. RC Rally Winter.


Tomáš Hejna
T.Hejna@seznam.cz

[Zpět]