12. RC Rallyshow Domoradice 2016   -   komentář

Českokrumlovská sezóna RC rally zahájena

Po delší zimní pauze se v sobotu 14. května 2016 rozjela další sezóna závodů rádiem řízených modelů. Odstartoval 12. ÚAMK RC Rally Cup Český Krumlov 2016. Úvodní soutěží byla 12. RC Rallyshow Domoradice, která se odjela v areálu Truhlářství Perník a na asfaltové ploše u veterinární stanice v Českém Krumlově. V letošním roce se jednalo o 100% asfaltovou soutěž, protože vypadl tradiční šotolinový lesní úsek. Navíc i počasí bylo velkým otazníkem, přechozí den a noc pršelo.

Na start se postavilo osmnáct závodníků v nejrůznějších kategoriích. V harmonogramu soutěže bylo celkem deset rychlostních zkoušek. Úvodní měřený test odstartoval v 8.50 hodin. Nejrychlejším hned na začátku závodu byl Jiří Hardava, který letos obhajuje pozici absolutního šampiona. Jen necelou desetinu vteřiny ztratil druhý v pořadí, Zdeněk Klíma. Ten letos závodí s Toyotou Celica GT-Four. S minimální ztrátou na vedoucího Hadravu i Zdeňka Klímu protnul cílovou fotobuňku Pavel Matějček, pilotující Citroën Xsara WRC.


Druhá rychlostní zkouška se jela v obráceném směru než ta úvodní. Trojice nejrychlejších kopírovala výsledky první rychlostní zkoušky. Rozestupy narostly minimálně a pořadí na čele průběžné výsledkové tabulky se nezměnilo. Smůlu měl loňský šampion v kategorii WRC2 Radek Perník, kterému zaseklá poloosa jeho Škody Fabia R5 znemožnila start v této rychlostní zkoušce. Trestem mu byl přidělený náhradní čas a propad pořadím.

Nejrychlejší čas ve třetím měřeném úseku pomohl Zdeňku Klímovi k posunu na průběžně vedoucí pozici v závodě. Pouhá vteřina ztráty ve třetí rychlostní zkoušce tak znamenala propad i na průběžně stříbrnou pozici pro Jiřího Hadravu. Boj o vteřiny probíhal i ve skupině WRC2. Zatím nejrychlejším byl juniorský závodník Michal Perník se Škodou Fabia S2000. Se čtyř vteřinovou ztrátou za ním figuroval v pořadí druhý Peugeot 208 T16 Tomáše Moravce a na třetím místě byla výborně jedoucí Tina Matějčková s Mitsubishi Lancer EVO VI.


Čtvrtý měřený úsek znamenal pohromu pro zatím vedoucího jezdce skupiny WRC2. Hned v úvodu měřeného úseku totiž z Fabie S2000 Michala Perníka upadlo levé přední kolo. „Nejsem si vědomý žádného kontaktu s objízdným bodem … Kolo upadlo samo! Před startem jsme na Fabii zřejmě v servisní pauze špatně dotáhli kolo, které se v průběhu jízdy uvolnilo a upadlo,“ dodal k incidentu nešťastný Michal Perník a potvrdil fakt, že na třech kolech by bylo problém zbytek měřeného testu bez dalších škod na autě dojet. Na čele výsledkové listiny se žádné změny nestaly.

Pátý i šestý úsek se odjel na totožné rychlostní zkoušce. Start se přesunul do nádherné HOBL Motorsport arény, ze které se odjíždělo po klasickém asfaltovém povrchu do cíle. Nejrychlejší čas Jiřího Hadravy v páté a hlavně šesté rychlostní zkoušce znamenal změnu na čele 12. RC Rallyshow Domoradice. Zdeněk Klíma ale svou ztrátu v šesté rychlostní zkoušce omlouval počínajícími technickými problémy jeho Toyoty. Pavel Matějček přesnou a pohodovou jízdou udržoval bronzovou pozici v průběžném pořadí. Pátý měřený úsek ale přinesl změnu ve skupině WRC2. Tuto rychlostní zkoušku nedokončil Tomáš Moravec, kterému shořel na Peugeotu 208 T16 motor. Těchto technických problémů využil výborně jedoucí Radek Perník, který tak dostal svou Škodu Fabia R5 do vedení této skupiny.


Sedmá ani osmá rychlostní zkouška změnu v pořadí v žádné skupině ani kategorii neznamenala. Obavy o svůj vůz ale projevoval Zdeněk Klíma, kterého dál provázely technické problémy jeho Toyoty Celica GT-Four. Ke změně pořadí sice nedošlo, ale zhruba třicetivteřinový náskok před třetím Pavlem Matějčkem jistotu před posledními rychlostními zkouškami nepřinášel.

Závěrečné dva měřené úseky se jely jako polo okruhové. Navíc poslední rychlostní zkouška se jede jako Power Stage, což znamená, že za nejrychlejší čas v závěrečném měřeném úseku se přidělují bonusové tři body, druhému nejrychlejšímu dva body a třetímu nejrychlejšímu jeden bod. Obě rychlostní zkoušky ale již na čele soutěže nic nezměnily. Celkovým vítězem se zaslouženě stal Jiří Hadrava s Fordem Focus RS WRC a vydal se tak vstříc obhajobě loňského mistrovského titulu. I s technickými problémy udržel stříbrnou pozici Zdeněk Klíma s Toyotou Celica GT-Four. Třetí v pořadí pak dojel Pavel Matějček s Citroënem Xsara WRC. Na startu úvodní soutěže se objevili i nováčci v ÚAMK RC Rally Cupu Český Krumlov. Nejrychlejším nováčkem byl Martin Faltýn, který dojel na šestém místě absolutně s Fordem Focus WRC. Asi největší překvapení se ale odehrálo v kategorii Junior. Nejrychlejším závodníkem, či spíše řečeno závodnicí, se stala Tina Matějčková s Mitsubishi Lancer EVO VI a deklasovala všechny své juniorské soupeře.


Co ještě k prvnímu závodu letošní sezóny napsat? Myslím si, že soutěž se povedla z organizačního hlediska, navíc vyšlo skvěle i počasí a samotné výkony závodníků a jejich souboje na tratích rychlostních zkoušek byly ozdobou sobotního dne. Již za čtrnáct dní se bude konat 6. RC Rallye Český Krumlov 2016. Jde o soutěž, která se nezapočítává do hodnocení 12. ÚAMK RC Rally Cupu Český Krumlov, ale je součástí oficiálního doprovodného programu 44. Rallye Český Krumlov. Pokud by jste se chtěli tohoto závodu zúčastnit, informace a přihlášku naleznete na našich oficiálních internetových stránkách www.rca-ck.com.

Celkové pořadí:
1. Hadrava Jiří – Ford Focus RS WRC 26:356.708
2. Klíma Zdeněk – Toyota Celica GT-Four +32.855
3. Matějček Pavel – Citroën Xsara WRC +49.273
4. Smítka Ivan – Ford Focus WRC +1:13.648
5. Rada Martin – Subaru Impreza WRC +4:04.350
6. Faltýn Martin – Ford Focus WRC +5:08.185
7. Perník Radek – Škoda Fabia R5 +7:56.493
8. Moravec Tomáš – Peugeot 208 T16 +8:12.166
9. Matějčková Tina – Mitsubishi Lancer EVO VI +8:34.715
10. Perník Michal – Škoda Fabia S2000 +8:42.658

Text a foto: Dalibor Benych