12. RC RALLY FOREST 2016   -   komentář

Forest na asfaltu!

Druhou soutěží letošního 12. ÚAMK RC Rally Cupu Český Krumlov 2016 byla 12. RC RALLY FOREST, která se konala v sobotu 25. června 2016. V minulosti šlo o závod, který se jezdil v lese u čističky odpadních vod v Českém Krumlově. Tato náročná soutěž ale dělila soutěžící na dvě skupiny. Jedna soutěž naprosto milovala, kdežto ta druhá nenáviděla. Nebylo snad nic horšího, než na trati rychlostních zkoušek najet na malou šištičku, kterou vyhodilo auto startující před vámi. Záludné šištičky okamžitě a většinou v plné rychlosti změnily směr vozidla, které nebylo lehké udržet na trati.


Letos ale bylo všemu konec! Doufejme, že jen na krátkou dobu. Co se ale na tradičních tratích RC RALLY FOREST událo tak strašného, že se v místě nemohla konat? „Bohužel nebylo tentokrát možné v našich silách připravit trať tradiční RC RALLY FOREST. Na místě probíhala těžba dřeva, která navíc poničila několik let udržované měřené úseky. Museli jsme narychlo hledat náhradní variantu,“ dodal k nezáviděníhodné situaci ředitel závodu Radek Perník. Jak se problém vyřešil? Nejsnadnější variantou bylo použít lokalitu z předchozího závodu. 12. RC RALLY FOREST se tak poprvé ve své dvanáctileté historii jela na asfaltu.


V harmonogramu soutěže bylo deset rychlostních zkoušek. Na start se postavilo celkem sedmnáct jezdců. Premiéru v českokrumlovském šampionátu měl Martin Miesbauer, startující se Subaru Impreza WRC. Úvodní rychlostní zkoušku Domoradice I. vyhrál Zdeněk Klíma a ujal se se svou Toyotou Celica GT-Four vedení. Naopak velkou smůlu měl Filip Prokeš, který na svém Subaru Impreza WRC utrhl rameno, což pro něj znamenalo nedokončený měřený úsek a přidělení náhradního času. Na druhém měřeném úseku zajel nejrychleji úřadující mistr Jiří Hadrava, který pilotuje rychlý Ford Focus WRC. Opožděný start do druhé rychlostní zkoušky měl juniorský závodník Ondřej Rada a s opravou vozu se zdržel i Filip Prokeš.

Pozměněný třetí měřený úsek se stal kořistí Zdeňka Klímy, který si ohlídal vedení v závodě. Velký úspěch zaznamenal v tomto měřeném úseku Miroslav Lovčík, který zajel absolutně šestý čas. Nutno podotknout, že Miroslav Lovčík je závodníkem ve veteránské kategorii a jeho Renault Clio Williams pohání pouze přední náprava. Úspěchem nabuzený Miroslav Lovčík ale trefil ve čtvrté rychlostní zkoušce cílovou fotobuňku, za což inkasoval penalizaci deseti vteřin.


Na první z další dvojice rychlostních zkoušek zajel nejrychleji Ivan Smítka se Subaru Impreza WRC a vystřídal na čele soutěže Zdeňka Klímu. Ivan Smítka poskočil na čelo z průběžné třetí pozice. Průběžně třetí se pohyboval Pavel Matějček startující s Citroënem Xsara WRC. Rozdíl mezi třemi nejrychlejšími jezdci byl zhruba dvě vteřiny. Velice pěkně jel Radek Perník se Škodou Fabia R5 a držel se ve vedení skupiny WRC2. Ke svému průběžnému výsledku pouze dodal: „Hobl jede jako ďábel!“ Smůlu měl na pátém měřeném úseku Roman Prokeš, kterému upadlo na Peugeotu 208 T16 přední horní rameno a vypadla poloosa. Teplota vzduchu i trati stále průběžně stoupala. Na startu páté rychlostní zkoušky už byla teplota vzduchu 34.4 stupňů a trati dokonce 42 stupňů. Se stavem povětrnostních podmínek ani s obutím svého vozu nebyl spokojený juniorský závodník Ondřej Rada. Ondřej sice ještě nechodí do školy, ale hned mu bylo jasné, že s jeho vozem není něco v pořádku. „Zlatá kola jsou na nic,“ dodal s vážným výrazem ve tváři. Šestý měřený výsledek byl katastrofou pro dosud vedoucího muže skupiny WRC2 Radka Perníka. Jednak šestou rychlostní zkoušku nedokončil, za což si vysloužil přidělený náhradní čas, ale hlavně musel v servisní zóně opravovat. „Očesalo se mi hlavní ozubené kolo, navíc se mi přetrhl řemínek, který pohání kola. Vše se nějak divně zamotalo do sebe, a tak mám teď co dělat, abych auto stihl opravit …,“ vysvětlil k technickým problémům Radek Perník. Ze zákulisních informací jsem se dozvěděl, že jeho Škoda Fabia R5 (i když nepojízdná) urazila velkou rychlostí zhruba dva metry, aniž by se dotkla země.

Sedmá rychlostní zkouška pak proběhla v klidu a pořadí v žádné skupině ani kategorii nezměnila. V naprosto opačném duchu se ale nesl osmý měřený test. Dostavily se totiž technické problémy Toyoty Celica GT-Four, kterou na druhém průběžném místě v absolutním pořadí pilotoval Zdeněk Klíma. „Zradila mě technika … V této erzetě mi vypadla u Toyoty spojovačka řízení, opravoval jsem přímo na trati …“ hořekoval v cíli jezdec. Opravou svého vozu Zdeněk Klíma ztratil zhruba 15 sekund a propadl se na průběžné třetí místo. V pořadí vzhůru, konkrétně na druhé místo, se posunul Pavel Matějček s Citroënem Xsara WRC. Osmý test přinesl rovněž další technické problémy Radkovi Perníkovi. Zřejmě náročná oprava jeho Škody Fabia R5, která probíhala takřka celou dobu mezi rychlostními zkouškami, se podepsala na dalším problému. „Upadlo mi kolo …,“ jen suše poznamenal Radek Perník a vydal se do servisní zóny opravit škodovku na závěrečné měřené testy.


Dvě rychlostní zkoušky před cílem 12. RC RALLY FOREST 2016. Jeden by očekával, že jezdci již dovezou v klidu své vozy do vytouženého cíle a zabojuje se maximálně v závěrečné Power Stage o pár bodů navíc. Ale jak se říká, soutěž končí až dojezdem do závěrečného uzavřeného parkoviště. Devátý měřený test by mohl opisovat od osmého z hlediska technických problémů některých vozů. Zdeněk Klíma opět ztratil drahocenné vteřiny, když u jeho Toyoty vypadla spojovačka řízení. Následkem problémů byl opět pád o jednu příčku níže v průběžném pořadí. Zdeněk Klíma byl před závěrečnou rychlostní zkouškou čtvrtý. Ani Radek Perník nebude vzpomínat na letošní „Forest“ v dobrém. Nevím, jestli správně při odjezdu ze servisu dotáhl všechny matky, které drží kola Škody Fabia R5. Faktem je, že ani v devátém měřeném testu škodovka do cíle na všech kolech nedojela. Upadnuté kolo znamenalo ztrátu, ale auto se ze všech sil dostalo za cílovou fotobuňku a nebyl z toho náhradní čas. Týmového kolegu Michala Perníka v předposlední rychlostní zkoušce rovněž přestalo poslouchat auto. V té chvíli ale bylo již vydáno embargo na informace z celého týmu HOBL Motorsport.

Závěrečná rychlostní zkouška odstartovala zhruba ve třináct hodin a teplota vzduchu na oficiálních hodinách RC časomíry ukazovala neskutečných 46 stupňů! Kdybych sem nyní napsal, že upadnuté kolo (tentokrát pravé přední) opět přibrzdilo Škodu Fabia R5 Radka Perníka, tak by mi to asi nikdo nevěřil. Ale i tato skutečnost se stala realitou. Uvidíme, jak do dalšího závodu tým HOBL Motorsport vyřeší připevnění svých kol. Jelikož se jednalo o závěrečnou rychlostní zkoušku, Radek Perník dotáhl tříkolovou fabii až do cíle a uzavřeného parkoviště, aby mohl být klasifikován. Uražené kolo postihlo i Renault Clio Williams výborně jedoucího Miroslava Lovčíka. I ten ale statečně zabojoval a auto dostal až do cíle. Vítězem 12. RC RALLY FOREST 2016 se stal Ivan Smítka s Fordem Focus WRC. Se ztrátou 19,412 vteřiny dokončil závod Pavel Matějček s Citroënem Xsara WRC. Třetí místo obsadil Jiří Hadrava s Fordem Focus WRC, když na vítězného Ivana Smítku ztratil 24,040 vteřiny.

Nyní čeká na účastníky 12. ÚAMK RC Rally Cupu Český Krumlov 2016 prázdninová pauza a dalším závodem v kalendáři bude 10. září konaná 5. RC RALLY P.M.H. Zatím na viděnou a pěkné prázdniny!

Celkové pořadí:
1. Smítka Ivan – Ford Focus WRC 31:46.411
2. Matějček Pavel – Citroën Xsara WRC +19.412
3. Hadrava Jiří – Ford Focus RS WRC +24.040
4. Klíma Zdeněk – Toyota Celica GT-Four +55.813
5. Rada Martin – Subaru Impreza WRC +5:04.891
6. Moravec Tomáš – Peugeot 208 T16 +6:39.623
7. Lovčík Miroslav – Renault Clio Williams +7:35.993
8. Matějčková Tina – Mitsubishi Lancer +9:51.422
9. Perník Michal – Škoda Fabia S2000 +10:11.106
10. Perník Radek – Škoda Fabia R5 +12:20.299

Text: Dalibor Benych
Foto: Zdeněk Klíma